EU-parlamentarikerna enades på onsdagen om fem av de åtta klimatförslagen man företagit sig att rösta om. För de övriga tre måste en ny kompromiss nu förhandlas fram.

Bild: EU-parlamentet

Hoppa till artikelns andra spalt.

EU-parlamentet: Stopp för bilutsläpp

EU-parlamentet ställer sig bakom ett förbud mot utsläpp från nya bilar från 2035. Ledamöterna röstade samtidigt för sina förhandlingspositioner i två andra viktiga klimatförslag.

Efter gårdagens omröstningsdebacle i EU-parlamentet fortsatte ledamöterna senare under samma eftermiddag ta ställning till ytterligare tre klimatförslag. Ett av dessa är att utsläpp från personbilar och mindre fordon från 2035 ska ha minskats med 100 procent jämfört med i dag – i praktiken ett förbud mot nya bilar med förbränningsmotorer.

– Fossildrivna bilar tillhör redan historien och fordonsindustrin är mitt uppe i sitt arbete med att ställa om. EU ger nu industrin tydliga riktlinjer, sade Karin Karlsbro (L) efter omröstningen.

Fördelat ansvar

För att få ned de utsläpp som inte omfattas av EU:s utsläppshandel får varje medlemsland en kvot. Den kvoten anger hur mycket utsläpp från bland annat jordbruk, transport, byggnader, avfall, och småskalig industri de ska minska till 2030. På EU-nivå måste utsläppen från dessa områden minska med minst 40 procent för att målet ska nås. Rikare medlemsländer som Sverige får ett högre nationellt mål än fattigare som Bulgarien.

EU-parlamentets position ligger nära kommissionens ursprungliga förslag men vissa ändringar.

Annons

– Jämfört med EU-kommissionens förslag har vi också täppt till en rad luckor i regelverket och säkerställt att medlemsländernas klimatarbete måste börja här och nu. Det betyder att det blir slut på snålskjutsen för de länder som alldeles för länge har släpat efter i klimatarbetet, sade Jessica Polfjärd (M), den ledamot som haft parlamentets huvudansvar för frågan.

Kolinlagring i skog och mark

EU:s klimatplaner går inte bara ut på att minska utsläppen utan även på att binda upp koldioxid i skog och mark för att minska dess skada på klimatet. EU-parlamentet ställer sig här bakom kommissionen och vill se en kolinlagring på minst motsvarande 310 miljoner ton koldioxid till 2030 där trädrika Sverige får den största enskilda posten.

Tre akter tillbaka till förhandlingsbordet

Under första delen av onsdagens omröstningar stötte tre av förslagen på patrull och skickas därmed tillbaka till miljöutskottets bord. Ledamöterna i det utskottet träffas på måndag och tisdag i nästa vecka för att försöka nå en ny kompromiss som kan få tillräckligt stöd i plenum vilket kan ske som tidigast den 22 juni.

När EU-parlamentet väl enats om sina positioner kan förhandlingar om lagarnas slutliga utformning inledas med medlemsländerna i ministerrådet.